Vragen & antwoorden
Ik stel uitzendkrachten tewerk of ik wil uitzendkrachten tewerkstellen.
Nee, je mag niet zomaar beroep doen op uitzendarbeid in België. Uitzendarbeid is alleen toegestaan voor de uitvoering van tijdelijke arbeid en moet voldoen aan specifieke wettelijke voorwaarden. Er zijn zes motieven waarvoor uitzendarbeid kan worden ingezet, zoals vervanging van een vaste werknemer of tijdelijke vermeerdering van werk. Bovendien mogen alleen erkende uitzendbureaus uitzendarbeid aanbieden. Het is belangrijk om de geldende regels en procedures te volgen om boetes en juridische problemen te vermijden.
De Welzijnswet verplicht elke werkgever om een welzijnsbeleid te voeren. (Wet van 4 augustus 1996) De werkgever moet zich hierbij laten bijstaan door een externe dienst.
In eerste instantie lijkt dit enkel van toepassing op werkgevers en werknemers (arbeidsovereenkomst) maar de wet voorziet een verruiming van het begrip ‘werknemer’. Bijgevolg geldt de Welzijnswet voor alle personen die arbeid verrichten onder gezag van een andere persoon. Naast de werknemers zijn dit dus ook:
- personen die een beroepsopleiding volgen
- personen die werken met een leerovereenkomst
- stagiairs
- leerlingen en studenten
- vrijwilligers
- uitzendkrachten
Elk bedrijf dat dus werkt met uitzendkrachten, en/of zélfs alleen met uitzendkrachten, dient in overeenstemming met de Welzijnswet aan te sluiten bij een externe dienst.
De Welzijnswet voorziet dat de verplichtingen m.b.t. geneeskundig toezicht en de arbeidsongevallenverzekering bij het uitzendkantoor liggen. M.a.w. de externe dienst mag voor de tewerkgestelde uitzendkrachten geen extra vergoedingen vragen aangezien de uitzendkrachten al bij WERKERS worden ingeschreven!
Tenslotte voorziet de Welzijnswet dat het ongevallenonderzoek en het verplicht omstandig verslag moet worden opgemaakt door de inlener van de uitzendkrachten; ook hiervoor hoort samengewerkt te worden met de externe dienst.
Samengevat wordt de aansluiting bij een externe dienst door de inspectie aanzien als een garantie dat de werkgever de Welzijnswet opvolgt; omgekeerd doet een niet-aansluiting de inspectie vermoeden dat de Welzijnswet niet wordt gerespecteerd.
Uitzendkrachten ter beschikking stellen van een gebruiker waarvan WERKERS niet weet dat de verplichtingen betreffende de vigerende wetgeving worden nageleefd, is bovendien een inbreuk op Artikel 12quater van de wet van 4 augustus 1996. Mocht u nog niet aangesloten zijn, breng dit dan zo snel mogelijk in orde en laat het weten aan uw contactpersoon bij WERKERS. Een lijst van erkende externe diensten, kan u vinden op de website van de FODWASO of door HIER te klikken.
Meer informatie vindt u HIER.
Ja, de regelgeving rond transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden is ook van toepassing op uitzendkrachten. De wet werd goedgekeurd op 29 september 2022 en trad in werking op 10 november 2022. Sociale partners hebben ervoor gekozen om het recht om over te schakelen naar meer zekere en voorspelbare vormen van werk om te zetten via een interprofessionele cao (CAO 161). Deze brochure biedt meer duidelijkheid over de rechten en verplichtingen.
Ja, we hebben een online klantenzone. U kunt tijdelijk inloggen via een wekelijkse link om prestaties in te geven. Met een account heeft u altijd toegang tot uw klantenomgeving, inclusief planning, prestaties, facturen en sociale balans. Heeft u nog geen account? Neem dan contact op met uw kantoor. De handleiding voor een klantenaccount is beschikbaar.
De contracten worden opgemaakt zoals door jou aangegeven. Bij voorkeur wordt de planning via mail doorgegeven, maar dit kan ook telefonisch aan het regionale kantoor van WERKERS. Binnen kantooruren wordt de planning zo snel mogelijk omgezet in contracten, met een doorlooptijd van ongeveer 60 minuten. De kantoren zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.30 uur. Als je geen planning doorgeeft, worden er geen contracten aangemaakt.
Wijzigingen in de planning moeten onmiddellijk worden doorgegeven voor een correcte dimona-aangifte. Een aangifte in dienst moet vóór de start van het contract worden uitgevoerd. Wijzigingen of annulaties moeten uiterlijk op de dag zelf worden doorgegeven. WERKERS mag geen laattijdige dimona-aangiftes of wijzigingen doorvoeren. Als de uitzendkracht niet aanwezig was maar dit niet werd gemeld, wordt deze dag als een gewerkte dag beschouwd.
Neen, WERKERS kan de werkpostfiche niet invullen, maar biedt wel praktische informatie en een model op de pagina Arbeidsveiligheid zoals de handleiding voor de opmaak van de werkpostfiche en een model van werkpostfiche.Voor vragen over veiligheid en preventie kunt u terecht bij uw externe dienst. Deze dienst kan u helpen bij het opstellen van de werkpostfiche.
Ja, zodra je één werknemer in dienst hebt, ben je verplicht een arbeidsreglement op te stellen. Uitzendkrachten zijn gebonden aan zowel het arbeidsreglement van het uitzendbureau als dat van de gebruiker. Voor aspecten zoals arbeidsduur en feestdagen volgt de uitzendkracht het reglement van de gebruiker. Het is belangrijk dat elke werkgever een arbeidsreglement opstelt en dit ook aan het uitzendbureau overhandigt. Raadpleeg de website van de FODWASO voor meer informatie of hulp.
Ja, u bent verplicht om maaltijdcheques toe te kennen aan uw uitzendkrachten als uw vaste werknemers in een gelijkaardige functie ook maaltijdcheques krijgen. Dit is vastgelegd in de sectorale CAO voor PC 322. Uitzendkrachten moeten gelijk behandeld worden en hebben recht op dezelfde voordelen als vaste werknemers. Het uitsluiten van uitzendkrachten van maaltijdcheques is verboden.
Ja, iedereen dient zich hieraan te houden.
Op 1/10/2018 ging een bijkomende regeling rond de opeenvolgende dagcontracten in voege. Na lange onderhandelingen binnen de NAR werd er in juli 2018 een akkoord bereikt met de sociale partners over de opeenvolgende dagcontracten in de uitzendsector. Dit akkoord diende als basis voor CAO nr. 108/2 dat vanaf 1/10/2018 in werking trad.
Bij de tweejaarlijkse evaluatie door de sociale partners van de Nationale Arbeidsraad, kon er in 2020 duidelijk gezien worden dat er een mentaliteitswijziging is ten aanzien van het gebruik van de opeenvolgende dagcontracten.
In navolging hiervan werd er beslist een aantal aanpassingen te doen vanaf 01/01/2023, waaronder het invoeren van een responsabiliseringsbijdrage en het vereenvoudigen van de administratieve procedure. Meer info vindt u op de website van de RSZ.
De volledige wetgeving werd voor u in een handige brochure (lange versie) of kort overzicht gegoten! We raden u sterk aan deze volledig door te nemen, als u regelmatig gebruik maakt van opeenvolgende dagcontracten.
Ja, WERKERS past de sociale wetgeving correct toe. Als lid van Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, bevestigt WERKERS haar inzet voor naleving van de geldende reglementering. WERKERS biedt kwalitatief hoogstaande dienstverlening aan zowel bedrijven als kandidaten. Het kwaliteitslabel omvat ook een ombudsdienst voor klachten en bemiddeling.
Neem contact op met WERKERS bij wijzigingen in arbeidsvoorwaarden. De arbeidsovereenkomst moet in overleg met de uitzendkracht worden aangepast. Voorbeelden zijn wijzigingen in uurrooster, werkplaats of duur van de opdracht. Breng ons altijd op de hoogte van dergelijke veranderingen. Wijzigingen mogen niet eenzijdig door de werkgever worden doorgevoerd zonder instemming van de werknemer.
We stellen wekelijks een factuur op, gebaseerd op het contractueel bepaalde uurtarief, en sturen deze digitaal. De factuur geeft een overzicht van de prestaties per uitzendkracht, eventueel opgesplitst per vestiging of kostenplaats. De betalingstermijn is standaard 10 dagen. Met een account heeft u altijd toegang tot uw facturen. Neem contact op met uw kantoor voor meer informatie.
U geeft uw prestaties wekelijks door via een link die u op vrijdagnamiddag om 14.30u ontvangt. Hierdoor hoeft u geen documenten af te drukken, te scannen of te mailen. Na het invullen en bevestigen van de prestaties ontvangt u direct een bevestigingsmail met een overzicht. Een gedetailleerde handleiding is beschikbaar voor verdere ondersteuning.
Ja, zodra een uitzendkracht start, ontvangt u een raamovereenkomst per mail. Dit is het eerste contract van een reeks en vervangt de wekelijkse contracten. We vragen u om de raamovereenkomst ondertekend terug te sturen. Alle informatie over de tewerkstelling en uitzendkrachten vindt u op myWerkers. Neem contact op met uw kantoor voor een account.
Voor de tewerkstelling: De samenwerking start met een bedrijfsbezoek waarin de samenwerkingsovereenkomst en werkpostfiche worden besproken. Deze documenten behandelen de modaliteiten van de samenwerking, zoals prijszetting, facturatie, toegelaten uitzendarbeid en arbeidsveiligheid. De samenwerking kan pas starten na ondertekening van de overeenkomst door beide partijen. Zorg ervoor dat de uitzendkracht een exemplaar van uw arbeidsreglement ontvangt en informeer uw verzekeringsmaatschappij over het werken met uitzendkrachten.
Tijdens de tewerkstelling: Contracten worden opgemaakt zoals aangegeven door de klant en de planning wordt bij voorkeur via mail doorgegeven. WERKERS stuurt bij elke opstart een raamovereenkomst per mail. Prestaties worden wekelijks opgevraagd via een link die u op vrijdagnamiddag ontvangt.
Na de tewerkstelling: Facturen worden wekelijks digitaal verstuurd na verwerking van de prestaties. Na betaling van de laatste factuur zijn er geen verdere zaken te regelen. WERKERS is verantwoordelijk voor alle administratieve zaken zoals dimona, loonadministratie, en uitbetaling.
Ja, het is mogelijk om snel een uitzendkracht te krijgen bij WERKERS, afhankelijk van het profiel en de beschikbaarheid van uitzendkrachten. Een aanvraag kan vaak snel worden ingevuld. De basis van de samenwerking is een bedrijfsbezoek waarbij een van onze medewerkers langskomt om met u en uw bedrijf kennis te maken. Hierbij wordt ook de werkpost bezocht en de werkpostfiche overlopen. De modaliteiten voor de samenwerking worden vastgelegd in een overeenkomst.