Ik ben (kandidaat) uitzendkracht

Ben ik verplicht elektronische arbeidsovereenkomsten te aanvaarden?

Op zich ben je niet verplicht om elektronische arbeidsovereenkomsten te aanvaarden. Door een gewijzigde wetgeving zijn wij echter wel verplicht om je het contract te bezorgen voor je aan de slag gaat. De elektronische weg is vaak de enige mogelijkheid om aan deze verplichting te voldoen.

De elektronische arbeidsovereenkomsten bieden enkele interessante voordelen:

  • je krijgt alle overeenkomsten tijdig en onmiddellijk in bezit
  • er kunnen geen overeenkomsten verloren gaan bij de verzending
  • de verzening gebeurt in een 100% beveiligde omgeving
  • de overeenkomst worden voor jou gedurende 5 jaar bewaard

Bovendien is de procedure om de arbeidsovereenkomst elektronisch te ondertekenen vrij eenvouding. Meer info is terug te vinden op www.interimsign.be.

Heb ik recht op maaltijdcheques?

Heb ik recht op maaltijdcheques?

De sectorale CAO maaltijdcheques voor PC 322 voorziet dat de toekenning van maaltijdcheques aan uitzendkrachten onder dezelfde voorwaarden gebeurt als deze bepaald door de desbetreffende CAO’s die van toepassing zijn bij het bedrijf waar u tewerkgesteld wordt.

Met andere woorden: U hebt recht op maaltijdcheques, indien een vaste werknemer in een gelijkaardige functie bij de inlener ook maaltijdcheques krijgt. Indien de vaste werknemers geen maaltijdcheques uitbetaald krijgen, heeft u daar ook geen recht op.

Heb ik recht op opleiding?

Ja, ook onze uitzendkrachten hebben recht op opleiding. Om de opleiding van werknemers te ondersteunen verplicht de wet van 3 oktober 2022 houdende diverse arbeidsbepalingen werkgevers die meer dan 20 werknemers in dienst hebben om opleidingsplannen op te stellen. Lees hier wat ons jaarlijks opleidingsplan jou te bieden heeft.

Heb ik recht op vakantiegeld?

Arbeiders en bedienden die werken als uitzendkracht hebben uiteraard ook recht op vakantie en vakantiegeld!

Recht op vakantie en vakantiegeld

Het recht op vakantie en vakantiegeld wordt opgebouwd door de prestaties die het jaar voordien werden geleverd.
Het vakantiegeld dat dus in 2017 wordt betaald, heeft betrekking op de presties van 2016; in 2018 zal dit berekend worden op de prestaties 2017.
Hoe meer dagen je werkt, hoe meer vakantie en vakantiegeld je het jaar nadien krijgt.
 
Uitbetaling vakantiegeld
 
Bedienden
 
Bij bedienden wordt het vakantiegeld wekelijks mee uitbetaald met het loon.
 
Arbeiders
 
Bij arbeiders gebeurt de berekening en de uitbetaling van de vakantiegeld door de Rijksdienst voor Jaarlijkse vakantie.Deze onafhankelijke dienst berekent de bedragen en informeert jou vervolgens rechtstreeks (periode april-mei).
 
Meer informatie is terug te vinden op www.rjv.fgov.be. Je kan ook steeds telefonisch contact opennemen op het nummer 02 627 97 60; hou steeds je rijksregisternummer bij de hand!

Hoe maak ik indruk tijdens een sollicitatiegesprek?

Het is belangrijk dat je ontspannen en zelfverzekerd overkomt. Lees onze tips:

Kom op tijd

Om ervoor te zorgen dat het interview goed verloopt, moet je eerst en vooral ontspannen en op tijd ter plekke geraken. Meld je minstens 10 minuten voor je afspraak aan bij de receptie.

Op die manier krijg je de kans om de werkomgeving in je op te nemen en de sfeer op te snuiven.

Geraak je er niet op tijd door omstandigheden? Breng het bedrijf op de hoogte. Zo beperk je de schade.

Wees beleefd en vriendelijk tegen iedereen die je aanspreekt

Je sollicitatie begint van zodra je een voet op het bedrijfsterrein zet. Wees beleefd en vriendelijk tegen iedereen die je aanspreekt.

Blijf jezelf

Blijf zoveel mogelijk jezelf, maak oogcontact en spreek duidelijk.

Let op je lichaamstaal

Speel niet met je pen, bijt niet op je nagels, zit mooi recht…

Antwoord concreet

  • Antwoord concreet en duidelijk op alle vragen. Het is een goed idee om met een voorbeeld aan te tonen dat je over een bepaalde vaardigheid beschikt. Vraagt de werkgever bijvoorbeeld of je stressbestendig bent, dan kan je dit toelichten aan de hand van een situatie uit het verleden.
  • Vermijd zoveel mogelijk 'mmm', 'ik weet het niet' of 'euh'.
  • Laat je niet van de wijs brengen door directe vragen, ook niet door de vraag 'hoeveel wil je verdienen'. Soms gebeurt het wel eens dat de werkgever je bewust provoceert om je te testen. Blijf ook dan beleefd.

Wees enthousiast

Toon je enthousiasme. Ook al is het je zoveelste sollicitatiegesprek met telkens dezelfde vragen. De interviewer wil iemand die gemotiveerd en opgewekt is.

Stel zelf ook vragen

Tijdens het interview mag je zelf ook verduidelijking vragen. Bijvoorbeeld over de jobinhoud, de verdere selectieprocedure… Het is een wederzijds gesprek.

Enkele voorbeelden

  • Je zegt me dat ik verantwoordelijk ben voor... Wat betekent dit concreet? Wat verwacht je van me?
  • Hoe word ik ingewerkt?
  • Wat was de aanleiding van de vacature?
  • Zijn er mogelijkheden om bij te scholen / door te groeien?
  • Kan ik een rondleiding krijgen?
  • Hoe verloopt de verdere procedure? Zijn er nog testen of gesprekken?
  • Op welke termijn zal er een beslissing genomen worden?
  • Wanneer en hoe krijg ik nieuws over mijn sollicitatie?

Zorg ervoor dat je bij het buitengaan op de laatste drie vragen een duidelijk antwoord hebt.

Bedank de werkgever

Vergeet de werkgever niet te bedanken voor de tijd en moeite die hij gedaan heeft om je te ontvangen.

De eerste indruk is belangrijk, maar de laatste indruk blijft het langste hangen.

Bron: website VDAB

Hoe reageer ik best op een vacature?

Je kan eenvoudig op een vacature reageren door rechtstreeks te klikken op de ‘solliciteerknop’ op de website. Op deze manier komt je sollicitatie onmiddellijk bij onze consulenten terecht en kunnen we je contacteren voor een inschrijving. Je kan op de website ook al aanduiden wanneer je beschikbaar bent om je in te schrijven.

Hoera! Ik mag aan de slag. Wat moet ik op voorhand weten?

Gefeliciteerd! We zijn verheugd dat je voor ons komt werken. Om je goed voor te bereiden op je eerste werkdag, delen we graag de volgende essentiële informatie met je:

 

  • Bekijk onze onthaalbrochure voor de belangrijkste informatie over de samenwerking tussen jou, het uitzendkantoor WERKERS en het bedrijf waar je gaat werken.
  • Het arbeidsreglement is een cruciaal document dat de rechten en plichten van zowel de werkgever als de werknemer bevat. Het is verplicht en wordt aangepast volgens de geldende wetgeving. Als uitzendkracht ontvang je ook het arbeidsreglement van het bedrijf waar je gaat werken, om misverstanden op de werkvloer te voorkomen.
  • Lees de tekst met rechten en plichten van zowel de uitzendkracht als het uitzendbureau
  • Ontvang praktische informatie over je elektronische arbeidsovereenkomsten, loonfiches en de handleiding van Interimsign.
  • Als je in de land- en/of tuinbouw gaat werken, is een Tetanus-vaccinatie verplicht. Informatie hierover vind je in ons infoblad, waarin wordt uitgelegd waarom dit zo belangrijk is voor je gezondheid.
  • Om je te helpen bij het interpreteren van je arbeidsovereenkomst, vind je hier een voorbeeld arbeidsovereenkomst met extra uitleg.
  • Om je te helpen bij het interpreteren van je loonbrief, vind je hier een voorbeeld loonbrief met extra uitleg.
  • De praktische uitleg over je werk, waar je wordt verwacht, wanneer en hoe laat wordt vastgelegd in je eerste arbeidsovereenkomst. Eén van onze consulenten zal je uitnodigen voor een gesprek om alles duidelijk te overlopen, zodat je goed voorbereid bent om je nieuwe job te starten.

Heb je nog vragen of is er iets niet duidelijk, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons. We helpen je graag verder.

 

We kijken uit naar onze mooie samenwerking en wensen je veel plezier en succes met je nieuwe baan.

 

Vriendelijke groeten,

Je team WERKERS in uitzenden

Krijg ik een contract?

Telkens als WERKERS je werk aanbiedt, en jij aanvaardt het, teken je een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid.  Dit contract sluit je met WERKERS.  Er wordt dus geen contract gesloten met de onderneming waar je zal werken.  WERKERS is dus je enige werkgever.

De voornaamste vermeldingen in de arbeidsovereenkomst zijn:

  • de naam en het adres van het bedrijf waar je gaat werken
  • de duur van de arbeidsovereenkomst
  • je functie in het bedrijf
  •  je brutoloon, premies, verplaatsingsonkosten, ...
  • de reden van je aanwerving (vervanging, tijdelijke vermeerdering van werk, ...)
  • de wekelijkse arbeidsduur
  • het Paritair Comité van het bedrijf waar je gaat werken
  • Eventueel de proefperiode.  Als deze niet vermeld is, zijn het de eerste drie dagen van je opdracht.  Tijdens de proefperiode kan de werkgever de arbeidsovereenkomst zonder meer beëindigen, namelijk zonder opzegperiode of verbrekingsvergoedingen. 

Je tekent een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur.  Als de opdracht langer duurt, zullen we je vragen een nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen.  Enkel als je ermee instemt natuurlijk.

Je eerste contract van een opdracht teken je steeds op kantoor. Alle andere contracten zal je elektronisch ontvangen en ook elektronisch kunnen teken.

Krijg ik een eindejaarspremie?

Voor de uitzendsector bestaat een eigen regeling voor de toekenning en uitbetaling van de eindejaarspremie. 

Vanaf de eindejaarspremie 2016 zal voor het bepalen van het recht op de eindejaarspremie, naast het aantal dagen (65), ook het aantal uren, namelijk 494 uren tijdens de referteperiode, in aanmerking worden genomen. De referteperiode start steeds op 01/07 en eindigt op 30/06 van het daaropvolgende jaar.

Het zal dus ofwel het ene criterium, ofwel het andere criterium zijn dat wordt gebruikt om te bepalen of je recht hebt op de eindejaarspremie.

Ook worden maximum 5 dagen economische werkloosheid automatisch gelijkgesteld. Gelijkgestelde dagen wegens een arbeidsongeval komen ook in aanmerking voor de toekenning van de eindejaarspremie.

Vanaf de eindejaarspremie 2016 bedraagt de eindejaarspremie 8,33% van het brutoloon.

Nog belangrijk om weten: als je maar 60 dagen (456 uren) gewerkt als uitzendkracht en je een vast contract bekwam bij de klant meteen na je uitzendperiode, kan het Sociaal Fonds maximum 5 dagen gelijkstellen wegens deze vaste aanwerving.

Moet ik als uitzendkracht (extra) belasting betalen?

Net zoals alle werknemers betaal je bijdrage voor de sociale zekerheid (maximaal 13,07%) en daarnaast ook belastingen.

Opgelet: in tegenstelling tot andere werknemers bedraagt het gehanteerde minimumtarief voor de voorheffing van een uitzendkracht slechts 11,11%, meestal opgetrokken tot 18%.  Uiteindelijk moet je als uitzendkracht evenveel belastingen betalen als andere werknemers en dat betekent dat je later, bij je belastingaangifte eventueel  zal moeten bijbetalen omwille van de lagere voorheffing.  Je moet hier zeker rekening mee houden zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan!  Om dit te vermijden zal WERKERS dit met jou bespreken bij de aanvang van de eerste tewerkstelling en indien je dit verkiest zullen wij een hogere voorheffing toepassen.

Moet ik me inschrijven?

Je bent uiteraard volledig vrij om je in te schrijven! Je kan wel slechts aan de slag als uitzendkracht voor WERKERS na een persoonlijk gesprek op één van onze kantoren.  In een persoonlijk gesprek zullen wij onze werking  toelichten, de vacature waarvoor je solliciteert in detail uitleggen en de inschrijving vastleggen.  Dit is nog geen arbeidsovereenkomst.

Moet ik mijn contracten dan ook elektronisch ondertekenen?

Uiteraard is het eenvoudigst als je je contracten ook elektronisch ondertekent. Op deze manier draag je  bij aan een beter milieu en bovendien worden al jouw contracten 5 jaar bewaard!
Toch liever papier? Geen probleem, als je langskomt op kantoor drukken we de door jou gevraagde contracten af.

Elektronische arbeidsovereenkomsten hebben écht wel enkele belangrijke voordelen:

  • je krijgt alle overeenkomsten tijdig en onmiddellijk in bezit
  • er kunnen geen overeenkomsten verloren gaan bij de verzending
  • de verzening gebeurt in een 100% beveiligde omgeving
  • de overeenkomst worden voor jou gedurende 5 jaar bewaard

Bovendien is de procedure om de arbeidsovereenkomst elektronisch te ondertekenen vrij eenvouding. Meer info is terug te vinden op www.interimsign.be.

Wanneer kan ik me inschrijven?

Elk van onze kantoren heeft vrije inschrijvingsmomenten. Tijdens deze momenten kan je steeds langskomen om je in te schrijven. Soms kunnen  de wachttijden wel oplopen.
Wil je liever niet wachten, dan maak je best een afspraak. De vrije inschrijvingsmomenten vind je hier [link]; via deze link [link] kan je een afspraak maken.

Wat is een inschrijving?

Bij een inschrijving noteren we je persoonsgegevens, overlopen we je opleiding, ervaring, kennis, vaardigheden, … evenals je wensen en verlangens. Een inschrijving is éénmalig en je blijft vrij in het al dan niet aanvaarden van een bepaalde opdracht.  Voor een inschrijving vragen wij uiteraard geen enkele financiële bijdrage!

Wat moet ik doen als ik een klacht heb?

Heb je een klacht, dan zullen we er alles aan doen om je zo snel en goed mogelijk te helpen in onze kantoren; je kan ook terecht bij de Ombudsdienst:

Ombudsdienst voor de private arbeidsbemiddeling
Havenlaan 86 C bus 302, 1000 Brussel

ombuds@federgon.be
www.federgon.be/ombudsdienst

Wat moet ik met het arbeidsreglement?

Het arbeidsreglement is een verplicht document waarin de rechten en plichten van zowel de werkgever als de werknemer zijn opgenomen.

Indien de wetgeving wijzigt, is het vaak zo dat ook het arbeidsreglement moet aangepast worden. Een actuele versie van het arbeidsreglement vind je hier.

 

Goed om weten! Indien u start als uitzendkracht moet u ook het arbeidsreglement ontvangen van het inlenend bedrijf (het bedrijf waar u gaat werken). Zo voorkomt u misverstanden op de werkvloer.

Wat zijn de rechten en plichten van de uitzendkracht en het bureau?

Welk loon ontvang ik als uitzendkracht?

Een uitzendkracht krijgt hetzelfde loon als een loontrekkende werknemer, met dezelfde opleiding en ervaring, in dienst bij de gebruiker, aangeworven op hetzelfde ogenblik en voor hetzelfde werk.

WERKERS is je werkgever en betaalt dus je loon.  De betaling gebeurt op het einde van de week na je tewerkstelling met een overschrijving.  Er zal je een loonfiche met de berekening van het betaalde bedrag worden bezorgd.  Daarop vind je het loon (bruto en netto), de premies, de vergoedingen, de sociale zekerheidsbijdragen en de bedrijfsvoorheffing.

Als het bedrijf waar je werkt maaltijdcheques geeft aan zijn personeel, dan krijg jij er ook, onder dezelfde voorwaarden.

De onderneming waar je werkt, controleert je prestaties en geeft deze ook wekelijks aan ons door. Het uitzendbureau rekent je geen enkele vorm van commissieloon aan!

Welk werk moet ik doen?

Voor de start van het werk, overloop je op het kantoor van WERKERS een werkpostfiche. Op deze werkpostfiche staat duidelijk vermeld wat jouw taken zullen zijn en met welke arbeidsmiddelen je zal werken. Soms staat op de werkpostfiche ook vermeld wat je niet mag doen!

Wij vragen je om onmiddellijk contact op te nemen met het kantoor van WERKERS indien je taken toegewezen krijgt die niet op de werkpostfiche vermeld zijn of  waarvan je denkt dat je ze niet kan uitvoeren omdat je onvoldoende kennis, opleiding of ervaring hebt en zeker als je meent bij de uitvoering van opgelegde taken in onveilige situatie terecht te komen.

In het bedrijf ben je een werknemer zoals de anderen.  Met dezelfde rechten en dezelfde plichten alsook dezelfde mate van bescherming.

Ik stel uitzendkrachten tewerk of ik wil uitzendkrachten tewerkstellen

Ben ik verplicht om een arbeidsreglement op te stellen?

Zodra je één werknemer in dienst hebt, is elke werkgever verplicht een arbeidsreglement op te stellen. In het kader van uitzendarbeid is de werknemer-uitzendkracht gebonden aan twee arbeidsreglementen.

Wat betreft de specifieke juridische relatie tussen de uitzendkrachten en het uitzendbureau is het arbeidsreglement van het uitzendbureau van toepassing.

Voor andere bepaalde aspecten (arbeidsduur, feestdagen, …) volgt de uitzendkracht het systeem van de gebruiker, waardoor hij voor deze bepaalde aspecten gebonden is aan diens arbeidsreglement. Indien de gebruiker geen arbeidsreglement heeft, kan dit voor problemen zorgen.

Iedere werkgever moet dus een arbeidsreglement opstellen, zodra men één werknemer in dienst neemt, ongeacht het statuut van deze persoon (uitzendkracht, vast personeel, jobstudent, …). Dit arbeidsreglement wordt bij voorkeur ook aan het uitzendbureau overhandigd om ervoor te zorgen dat alles i.v.m. de tewerkstelling van de uitzendkracht correct verloopt.

Nog niet in het bezit van een arbeidsreglement? Raadpleeg snel de website van de FODWASO om de regelgeving rond het arbeidsreglement te vinden. Indien u hulp nodig heeft bij het opstellen van het arbeidsreglement, kan u beroep doen op een sociaal secretariaat.

Ben ik verplicht om maaltijdcheques toe te kennen aan mijn uitzendkrachten?

Voor PC 322 voorziet de sectorale CAO maaltijdcheques dat de toekenning van maaltijdcheques aan uitzendkrachten onder dezelfde voorwaarden gebeurt als deze bepaald door de desbetreffende CAO’s die van toepassing zijn bij de gebruikers. Het toekennen van maaltijdcheques aan uitzendkrachten gebeurt dan ook onder dezelfde voorwaarden dan deze bepaald door de desbetreffende CAO van toepassing bij uw bedrijf.

Bij het toekennen van maaltijdcheques aan uitzendkrachten gelden een aantal essentiële regels:

- Gelijk loon voor gelijk werk: Uitzendkrachten hebben recht op hetzelfde loon indien ze hetzelfde werk uitoefenen. Het expliciet uitsluiten van uitzendkrachten uit het toepassingsgebied van een sectorale of ondernemings-cao i.v.m. de toekenning van maaltijdcheques is dan ook verboden.

- Het is wettelijk verboden om werknemers met een contract van bepaalde duur minder gunstig te behandelen dan vergelijkbare werknemers met een contract van onbepaalde duur.

Het is dan ook niet mogelijk om via een ondernemings-cao uitzendkrachten uit te sluiten van maaltijdcheques, terwijl de werknemers met een contract van onbepaalde duur wel recht hebben op dit voordeel. (Arbeidshof Gent 8 oktober 2018, AR 2017/AG/73)

Conclusie:

Uw uitzendkracht heeft recht op maaltijdcheques, indien uw vaste werknemer in een gelijkaardige functie maaltijdcheques krijgt.

Ben ik verplicht om me aan te sluiten bij een externe dienst (EDPBW)?

De Welzijnswet verplicht elke werkgever om een welzijnsbeleid te voeren. (Wet van 4 augustus 1996) De werkgever moet zich hierbij laten bijstaan door een externe dienst.

In eerste instantie lijkt dit enkel van toepassing op werkgevers en werknemers (arbeidsovereenkomst) maar de wet voorziet een verruiming van het begrip ‘werknemer’. Bijgevolg geldt de Welzijnswet voor alle personen die arbeid verrichten onder gezag van een andere persoon. Naast de werknemers zijn dit dus ook:

  • personen die een beroepsopleiding volgen
  • personen die werken met een leerovereenkomst
  • stagiairs
  • leerlingen en studenten
  • vrijwilligers
  • uitzendkrachten

Elk bedrijf dat dus werkt met uitzendkrachten, en/of zélfs alleen met uitzendkrachten, dient in overeenstemming met de Welzijnswet aan te sluiten bij een externe dienst.

De Welzijnswet voorziet dat de verplichtingen m.b.t. geneeskundig toezicht en de arbeidsongevallenverzekering bij het uitzendkantoor liggen. M.a.w. de externe dienst mag voor de tewerkgestelde uitzendkrachten geen extra vergoedingen vragen aangezien de uitzendkrachten al bij WERKERS worden ingeschreven!

Tenslotte voorziet de Welzijnswet dat het ongevallenonderzoek en het verplicht omstandig verslag moet worden opgemaakt door de inlener van de uitzendkrachten; ook hiervoor hoort samengewerkt te worden met de externe dienst.

Samengevat wordt de aansluiting bij een externe dienst door de inspectie aanzien als een garantie dat de werkgever de Welzijnswet opvolgt; omgekeerd doet een niet-aansluiting de inspectie vermoeden dat de Welzijnswet niet wordt gerespecteerd.

Uitzendkrachten ter beschikking stellen van een gebruiker waarvan WERKERS niet weet dat de verplichtingen betreffende de vigerende wetgeving worden nageleefd, is bovendien een inbreuk op Artikel 12quater van de wet van 4 augustus 1996. Mocht u nog niet aangesloten zijn, breng dit dan zo snel mogelijk in orde en laat het weten aan uw contactpersoon bij WERKERS. Een lijst van erkende externe diensten, kan u vinden op de website van de FODWASO of door HIER te klikken.

Meer informatie vindt u HIER.

Hebben jullie een online klantenzone?

Standaard krijgt u een wekelijkse link zodat u tijdelijk kan inloggen om de prestaties in te geven.

U kan ook kiezen voor een account: dan heeft u ten allen tijde toegang tot uw klantenomgeving. 
U heeft dan toegang tot:

  • Planning
  • Prestaties
  • Facturen
  • Sociale balans

Heeft u nog geen account? Neem dan contact op met uw kantoor.

Klantenaccount ontvangen? Hier vindt u de handleiding.

Hoe en wanneer krijg ik een factuur?

Aan de hand van de doorgegeven prestaties stellen we onmiddellijk -en dus wekelijks- de factuur op, gebaseerd op het uurtarief dat contractueel bepaald werd. De factuur wordt wekelijks digitaal verstuurd.

Deze factuur geeft een overzicht van de prestaties van elke individuele uitzendkracht, eventueel opgesplitst per vestiging of kostenplaats.  De betalingstermijn van de facturen is standaard 10 dagen.

Indien u gebruik maakt van een account heeft u steeds toegang tot al uw facturen, op elke moment, op elke plaats. Wilt u hierover meer info? Neem dan contact op met je kantoor.

Hoe geef de planning best door? Wat met wijzigingen?

De contracten worden opgemaakt zoals door de klant aangeven. Bij voorkeur wordt de planning via mail doorgegeven maar dit kan ook telefonisch en dit aan het regionale kantoor van WERKERS.

Binnen de kantooruren zal de planning zo snel als mogelijk worden omgezet in contracten; we rekenen ongeveer 60 minuten doorlooptijd. De kantoren zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag en dit van 08.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.30 uur.

Indien de klant geen planning doorgeeft, zullen er geen contracten worden aangemaakt. Er kan wel worden afgesproken dat het kantoor op vrijdag zelf telefonisch contact opneemt om de planning op te vragen.

Wijzigingen in de planning dienen onmiddellijk doorgegeven te worden. In functie van een correcte dimona-aangifte:

  • Moet een aangifte in dienst uitgevoerd worden vóór de start van het contract
  • Dient een wijziging of annulatie ten laatste de de dag zelf te gebeuren

WERKERS mag geen laattijdige aangiftes of wijzigingen doorvoeren. Indien de uitzendkracht niet aanwezig was maar dit niet werd gemeld, zal deze dag beschouwd worden als een gewerkte dag.

Hoe geef ik prestaties door?

De prestaties worden wekelijks opgevraagd. U zal hiervoor op vrijdagnamiddag om 14.30u een link ontvangen waardoor er geen documenten moeten afgedrukt, gescand of gemaild worden!

Na het invullen en bevestigen van de ingevoerde prestaties krijgt u onmiddellijk een bevestigingsmail met een overzicht van de ingevoerde prestaties. U vindt hier een gedetailleerde handleiding.

Is de regelgeving rond transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden ook van toepassing op uitzendkrachten?

Ja, de wet houdende omzetting van deze richtlijn in Belgisch recht werd definitief goedgekeurd op 29 september 2022 en trad in werking op 10 november 2022. 

Daarnaast hebben de sociale partners er ook voor geopteerd om het recht om te verzoeken over te schakelen naar meer zekere en voorspelbare vormen van werk door middel van een interprofessionele cao, om te zetten (artikel 12 van Richtlijn 2019/1152). (CAO 161)

Deze brochure geeft u meer duidelijkheid over uw rechten en verplichtingen als gebruiker in het kader van deze regelgeving.

Kan ik onmiddellijk een uitzendkracht krijgen?

Een aanvraag kan inderdaad vaak snel worden ingevuld. De basis van de samenwerking is een bedrijfsbezoek waarbij:

  • één van onze medewerkers langskomt om met u en uw bedrijf kennis te maken
  • hierbij wordt ook de werkpost bezocht
  • en de werkpostfiche overlopen
  • de modaliteiten voor de samenwerking worden vastgelegd in een overeenkomst

Uiteraard is het snel kunnen uitsturen van een uitzendkracht ook afhankelijk van het profiel, de beschikbaarheid van uitzendkrachten, …

Krijg ik als klant een contract?

Zodra een uitzendkracht start, wordt er een raamovereenkomsten verstuurd.

De raamovereenkomst is het eerste contract van een contractenreeks (het zogenaamde .000-contract). Dit contract wordt steeds per mail bezorgd. We vragen om de raamovereenkomst telkens ondertekend aan ons terug te bezorgen.

De raamovereenkomst vervangt de wekelijkse contracten. Alle info m.b.t. de tewerkstelling en de uitzendkrachten is steeds terug te vinden op myWerkers: wilt u hiervoor een account? Neem dan contact op met uw kantoor.

Kunnen jullie helpen met het invullen van de werkpostfiche?

WERKERS kan en mag de werkpostfiche niet invullen. U kan uiteraard wel heel wat praktische informatie terugvinden om u op weg te helpen op onze pagina Arbeidsveiligheid zoals de handleiding voor de opmaak van de werkpostfiche en een model van werkpostfiche.

Voor uw vragen met betrekking tot veiligheid en preventie vragen wij u om aan te sluiten bij een externe dienst of contact op te nemen met uw externe dienst indien u reeds aangesloten bent. De externe dienst kan u zeker verder helpen bij de opmaak van de werkpostfiche. Bedrijven in de groene sector kunnen ook terecht bij Prevent Agri.

Moet ik me houden aan de nieuwe spelregels omtrent opeenvolgende dagcontracten?

Ja, iedereen dient zich hieraan te houden.

Op 1/10/2018 ging een bijkomende regeling rond de opeenvolgende dagcontracten in voege. Na lange onderhandelingen binnen de NAR werd er in juli 2018 een akkoord bereikt met de sociale partners over de opeenvolgende dagcontracten in de uitzendsector. Dit akkoord diende als basis voor CAO nr. 108/2 dat vanaf 1/10/2018 in werking trad.

Bij de tweejaarlijkse evaluatie door de sociale partners van de Nationale Arbeidsraad, kon er in 2020 duidelijk gezien worden dat er een mentaliteitswijziging is ten aanzien van het gebruik van de opeenvolgende dagcontracten.

In navolging hiervan werd er beslist een aantal aanpassingen te doen vanaf 01/01/2023, waaronder het invoeren van een responsabiliseringsbijdrage en het vereenvoudigen van de administratieve procedure. Meer info vindt u op de website van de RSZ.

De volledige wetgeving werd voor u in een handige brochure (lange versie) of kort overzicht gegoten! We raden u sterk aan deze volledig door te nemen, als u regelmatig gebruik maakt van opeenvolgende dagcontracten.

Passen jullie de sociale wetgeving correct toe?

WERKERS is lid van Federgon. Federgon is de federatie van HR-dienstverleners. Federgon vertegenwoordigt bijna 450 bedrijven die actief zijn op het vlak van arbeidsbemiddeling en HR-dienstverlening in de ruime zin van het woord.

Door het lidmaatschap bevestigt WERKERS de wil om de toepassing van de geldende reglementering te waarborgen, en benadrukt ze haar ambitie om een kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden aan haar klanten, met name de ondernemingen, maar ook  aan de kandidaten voor vacatures en de werknemers.

Het kwaliteitslabel houdt ook  een ombudsdienst in voor de private arbeidsbemiddeling. Deze ombudsdienst is een klachten- en bemiddelingsloket voor uitzendkrachten, dienstenchequewerknemers, outplacementkandidaten, RSS-kandidaten en projectmedewerkers.

Wat als de arbeidsvoorwaarden wijzigen?

Neem steeds contact op met WERKERS als de arbeidsvoorwaarden wijzigen.  De arbeidsovereenkomst moet dan, steeds in samenspraak met de uitzendkracht worden aangepast.  Enkele voorbeelden: wijziging in het uurrooster, andere werkplaats, weerverlet, .... Ook als de duur van de opdracht wijzigt, dient u ons daarvan op de hoogte te brengen.

Welke administratie moet ik in orde brengen als ik met jullie samenwerk?

VOOR DE TEWERKSTELLING

De samenwerking start altijd met een bedrijfsbezoek. In principe worden tijdens het bezoek de samenwerkingsovereenkomst en de werkpostfiche overlopen en besproken. Dit zijn 2 onontbeerlijke documenten in de samenwerking.

De samenwerkingsovereenkomst behandelt de modaliteiten van de samenwerking:

  • De prijszetting
  • De afwerving (= vaste aanwerving van de uitzendkracht na een bepaalde periode)
  • De facturatie en betaling
  • Toegelaten uitzendarbeid (incl. verbod op opeenvolgende dagcontracten)
  • Preventie en veiligheid
  • Bescherming van uw gegevens

De samenwerking kan pas worden opgestart nadat er overeenstemming is over de samenwerking en beide partijen de overeenkomst hebben ondertekend. Heeft u zelf geen dubbel van de overeenkomst? Vraag deze dan op via uw kantoor van WERKERS!

De samenwerkingsovereenkomst loopt tot het einde van het lopende jaar en wordt steeds stilzwijgend verlengd behoudens één van de partijen de samenwerkingsovereenkomst opzegt.

Ook de werkpostfiche is een basisdocument in de samenwerking: het bevat immers de essentiële informatie voor een goede selectie van uitzendkrachten alsook de veiligheidsinformatie die WERKERS nodig heeft voor een goed onthaal bij de opstart van uitzendkrachten. Meer informatie over arbeidsveiligheid is hier terug te vinden.

Bij de start van de tewerkstelling dient u de uitzendkracht een exemplaar van uw arbeidsreglement te bezorgen.

Tenslotte raden wij u ook aan uw verzekeringsmaatschappij in te lichten over het feit dat u werkt met uitzendkrachten. WERKERS heeft wel een arbeidsongevallenverzekering afgesloten maar indien de uitzendkracht schade zou toebrengen aan uw bedrijfsmiddelen of aan een derde partij tijdens de uitvoering van het werk, valt dit in principe onder uw bedrijfsverzekering, maar dan moet u wel uw maatschappij op de hoogte brengen.

TIJDENS DE TEWERKSTELLING

De contracten worden opgemaakt zoals door de klant aangeven. Bij voorkeur wordt de planning via mail doorgegeven maar dit kan ook telefonisch en dit steeds aan het regionale kantoor van WERKERS. Geef de planning steeds tijdig door om een tijdige dimona-aangifte te verzekeren!

Tijdens de tewerkstelling krijgt u van WERKERS bij elke opstart een raamovereenkomst; de raamovereenkomst wordt via mail aan u verstuurd.

De prestaties worden wekelijks opgevraagd. U zal hiervoor op vrijdagnamiddag om 14.30u een link ontvangen via email.

NA DE TEWERKSTELLING

Na de wekelijkse verwerking van de prestaties worden de facturen digitaal verstuurd.

Is de opdracht afgelopen? Dan zijn er na de betaling van de laatste factuur geen verdere zaken te regelen. Uiteraard helpen we u graag verder voor volgende opdrachten!

We geven nog graag mee dat de uitzendkracht in dienst is van WERKERS. Wij zijn dus volledig verantwoordelijk voor dimona, de loonadministratie, uitbetaling, doorstorting aan de RSZ, enzovoort. Van alle deze zaken hoeft u zich zowel tijdens als na de tewerkstelling niets aan te trekken!

Zoeken binnen de vragen