U hebt recht op maaltijdcheques als vaste werknemers in een gelijkaardige functie bij het bedrijf waar u werkt ook maaltijdcheques krijgen. Als zij geen maaltijdcheques ontvangen, hebt u daar ook geen recht op.
Ik ben (kandidaat) uitzendkracht
Heb ik recht op maaltijdcheques?
Heb ik recht op opleiding?
Ja, ook onze uitzendkrachten hebben recht op opleiding. Om de opleiding van werknemers te ondersteunen verplicht de wet van 3 oktober 2022 houdende diverse arbeidsbepalingen werkgevers die meer dan 20 werknemers in dienst hebben om opleidingsplannen op te stellen. Lees hier wat ons jaarlijks opleidingsplan jou te bieden heeft.
Heb ik recht op vakantiegeld?
Zowel arbeiders als bedienden die werken als uitzendkracht hebben recht op vakantie en vakantiegeld. Dit recht wordt opgebouwd door de prestaties van het voorgaande jaar. Bedienden ontvangen vakantiegeld wekelijks bij hun loon, terwijl arbeiders het jaarlijks via de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie (RJV) krijgen. Vergeet niet je bankrekeningnummer door te geven aan de RJV voor de uitbetaling. Meer informatie vind je op www.rjv.fgov.be.
Hoe maak ik indruk tijdens een sollicitatiegesprek?
Het is belangrijk dat je ontspannen en zelfverzekerd overkomt. Lees onze tips:
Kom op tijd
Om ervoor te zorgen dat het interview goed verloopt, moet je eerst en vooral ontspannen en op tijd ter plekke geraken. Meld je minstens 10 minuten voor je afspraak aan bij de receptie.
Op die manier krijg je de kans om de werkomgeving in je op te nemen en de sfeer op te snuiven.
Geraak je er niet op tijd door omstandigheden? Breng het bedrijf op de hoogte. Zo beperk je de schade.
Wees beleefd en vriendelijk tegen iedereen die je aanspreekt
Je sollicitatie begint van zodra je een voet op het bedrijfsterrein zet. Wees beleefd en vriendelijk tegen iedereen die je aanspreekt.
Blijf jezelf
Blijf zoveel mogelijk jezelf, maak oogcontact en spreek duidelijk.
Let op je lichaamstaal
Speel niet met je pen, bijt niet op je nagels, zit mooi recht…
Antwoord concreet
- Antwoord concreet en duidelijk op alle vragen. Het is een goed idee om met een voorbeeld aan te tonen dat je over een bepaalde vaardigheid beschikt. Vraagt de werkgever bijvoorbeeld of je stressbestendig bent, dan kan je dit toelichten aan de hand van een situatie uit het verleden.
- Vermijd zoveel mogelijk 'mmm', 'ik weet het niet' of 'euh'.
- Laat je niet van de wijs brengen door directe vragen, ook niet door de vraag 'hoeveel wil je verdienen'. Soms gebeurt het wel eens dat de werkgever je bewust provoceert om je te testen. Blijf ook dan beleefd.
Wees enthousiast
Toon je enthousiasme. Ook al is het je zoveelste sollicitatiegesprek met telkens dezelfde vragen. De interviewer wil iemand die gemotiveerd en opgewekt is.
Stel zelf ook vragen
Tijdens het interview mag je zelf ook verduidelijking vragen. Bijvoorbeeld over de jobinhoud, de verdere selectieprocedure… Het is een wederzijds gesprek.
Enkele voorbeelden
- Je zegt me dat ik verantwoordelijk ben voor... Wat betekent dit concreet? Wat verwacht je van me?
- Hoe word ik ingewerkt?
- Wat was de aanleiding van de vacature?
- Zijn er mogelijkheden om bij te scholen / door te groeien?
- Kan ik een rondleiding krijgen?
- Hoe verloopt de verdere procedure? Zijn er nog testen of gesprekken?
- Op welke termijn zal er een beslissing genomen worden?
- Wanneer en hoe krijg ik nieuws over mijn sollicitatie?
Zorg ervoor dat je bij het buitengaan op de laatste drie vragen een duidelijk antwoord hebt.
Bedank de werkgever
Vergeet de werkgever niet te bedanken voor de tijd en moeite die hij gedaan heeft om je te ontvangen.
De eerste indruk is belangrijk, maar de laatste indruk blijft het langste hangen.
Bron: website VDAB
Hoe reageer ik best op een vacature?
Je kunt eenvoudig op een vacature reageren door op de ‘solliciteerknop’ op de website te klikken. Hierdoor komt je sollicitatie direct bij onze consulenten terecht, die je vervolgens zullen contacteren voor een inschrijving.
Hoera! Ik mag aan de slag. Wat moet ik op voorhand weten?
Welkom bij WERKERS!
Alles wat je moet weten voor je eerste werkdag vind je HIER.
Krijg ik een eindejaarspremie?
Ja, je hebt recht op een eindejaarspremie als je voldoet aan de criteria van 65 dagen of 494 uren gewerkt tijdens de referteperiode (01/07 - 30/06). De premie bedraagt 8,33% van je brutoloon. Maximaal 5 dagen economische werkloosheid en gelijkgestelde dagen wegens een arbeidsongeval tellen mee. Als je na 60 dagen (456 uren) werken een vast contract krijgt, kunnen maximaal 5 dagen worden gelijkgesteld.
Moet ik als uitzendkracht (extra) belasting betalen en welk loon ontvang ik?
Net zoals alle werknemers betaal je sociale zekerheidsbijdragen (maximaal 13,07%) en belastingen. Het minimumtarief voor de voorheffing van een uitzendkracht is 11,11%, meestal opgetrokken tot 18%, wat kan betekenen dat je later bij je belastingaangifte moet bijbetalen. WERKERS bespreekt dit met je bij de aanvang van je tewerkstelling en kan een hogere voorheffing toepassen om verrassingen te vermijden. Voor buitenlandse seizoenarbeiders geldt een bevrijdende bedrijfsvoorheffing van 18,725%, waardoor zij in principe geen bijkomende belastingen meer hoeven te betalen.
Als uitzendkracht ontvang je hetzelfde loon als een vaste werknemer met dezelfde opleiding en ervaring. Je loon wordt wekelijks uitbetaald en je krijgt een loonfiche met alle details.
Moet ik mijn contracten elektronisch ondertekenen?
Het is het eenvoudigst als je je contracten met WERKERS voor uitzendkrachten elektronisch ondertekent. Dit draagt bij aan een beter milieu en zorgt ervoor dat je contracten 5 jaar worden bewaard. Elektronische arbeidsovereenkomsten bieden voordelen zoals tijdige ontvangst, beveiligde verzending en geen verlies van documenten. Hoewel je niet verplicht bent om elektronische contracten te accepteren, is het vaak de enige manier om aan de wettelijke verplichting te voldoen om het contract voor aanvang van de werkzaamheden te ontvangen. Als je liever papieren contracten hebt, kun je deze op kantoor laten afdrukken. Meer informatie over elektronische ondertekening vind je www.interimsign.be.
Wanneer en hoe kan ik me inschrijven?
Onze kantoren zijn telefonisch en op afspraak bereikbaar van maandag tot vrijdag Je kunt je ook inschrijven tijdens de vrije inschrijvingsmomenten van onze kantoren in Lier, Roeselare en Lochristi. Maak een afspraak om wachttijden te vermijden. Inschrijven is vrijblijvend, maar noodzakelijk voor een persoonlijk gesprek om als uitzendkracht aan de slag te kunnen. Tijdens de inschrijving noteren we je gegevens en bespreken we je opleiding, ervaring en wensen. Dit gesprek is nog geen arbeidsovereenkomst en is kosteloos. Voor meer informatie over de inschrijvingsmomenten en om een afspraak te maken, bezoek de contactpagina van WERKERS.
Wat moet ik doen als ik een klacht heb?
Als je een klacht hebt, helpen we je graag zo snel mogelijk in onze kantoren. Kom je er niet uit met je consulent, dan kun je terecht bij de Ombudsdienst voor de private arbeidsbemiddeling. Je kunt hen bereiken op Havenlaan 86 C bus 302, 1000 Brussel, via ombuds@federgon.be of op www.federgon.be/ombudsdienst.
Wat staat er op de werkpostfiche vermeld?
Op de werkpostfiche staat duidelijk vermeld wat jouw taken zijn en met welke arbeidsmiddelen je werkt. Soms staat er ook op wat je niet mag doen. Neem contact op met WERKERS als je taken krijgt die niet op de werkpostfiche staan of als je denkt dat je ze niet veilig kunt uitvoeren. In het bedrijf heb je dezelfde rechten en plichten als andere werknemers.
Welk loon ontvang ik als uitzendkracht?
Een uitzendkracht krijgt hetzelfde loon als een loontrekkende werknemer, met dezelfde opleiding en ervaring, in dienst bij de gebruiker, aangeworven op hetzelfde ogenblik en voor hetzelfde werk.
WERKERS is je werkgever en betaalt dus je loon. De betaling gebeurt op het einde van de week na je tewerkstelling met een overschrijving. Er zal je een loonfiche met de berekening van het betaalde bedrag worden bezorgd. Daarop vind je het loon (bruto en netto), de premies, de vergoedingen, de sociale zekerheidsbijdragen en de bedrijfsvoorheffing.
Als het bedrijf waar je werkt maaltijdcheques geeft aan zijn personeel, dan krijg jij er ook, onder dezelfde voorwaarden.
De onderneming waar je werkt, controleert je prestaties en geeft deze ook wekelijks aan ons door. Het uitzendbureau rekent je geen enkele vorm van commissieloon aan!
Ik stel uitzendkrachten tewerk of ik wil uitzendkrachten tewerkstellen
Ben ik verplicht om een arbeidsreglement op te stellen?
Ja, zodra je één werknemer in dienst hebt, ben je verplicht een arbeidsreglement op te stellen. Uitzendkrachten zijn gebonden aan zowel het arbeidsreglement van het uitzendbureau als dat van de gebruiker. Voor aspecten zoals arbeidsduur en feestdagen volgt de uitzendkracht het reglement van de gebruiker. Het is belangrijk dat elke werkgever een arbeidsreglement opstelt en dit ook aan het uitzendbureau overhandigt. Raadpleeg de website van de FODWASO voor meer informatie of hulp.
Ben ik verplicht om maaltijdcheques toe te kennen aan mijn uitzendkrachten?
Ja, u bent verplicht om maaltijdcheques toe te kennen aan uw uitzendkrachten als uw vaste werknemers in een gelijkaardige functie ook maaltijdcheques krijgen. Dit is vastgelegd in de sectorale CAO voor PC 322. Uitzendkrachten moeten gelijk behandeld worden en hebben recht op dezelfde voordelen als vaste werknemers. Het uitsluiten van uitzendkrachten van maaltijdcheques is verboden.
Ben ik verplicht om me aan te sluiten bij een externe dienst (EDPBW)?
De Welzijnswet verplicht elke werkgever om een welzijnsbeleid te voeren. (Wet van 4 augustus 1996) De werkgever moet zich hierbij laten bijstaan door een externe dienst.
In eerste instantie lijkt dit enkel van toepassing op werkgevers en werknemers (arbeidsovereenkomst) maar de wet voorziet een verruiming van het begrip ‘werknemer’. Bijgevolg geldt de Welzijnswet voor alle personen die arbeid verrichten onder gezag van een andere persoon. Naast de werknemers zijn dit dus ook:
- personen die een beroepsopleiding volgen
- personen die werken met een leerovereenkomst
- stagiairs
- leerlingen en studenten
- vrijwilligers
- uitzendkrachten
Elk bedrijf dat dus werkt met uitzendkrachten, en/of zélfs alleen met uitzendkrachten, dient in overeenstemming met de Welzijnswet aan te sluiten bij een externe dienst.
De Welzijnswet voorziet dat de verplichtingen m.b.t. geneeskundig toezicht en de arbeidsongevallenverzekering bij het uitzendkantoor liggen. M.a.w. de externe dienst mag voor de tewerkgestelde uitzendkrachten geen extra vergoedingen vragen aangezien de uitzendkrachten al bij WERKERS worden ingeschreven!
Tenslotte voorziet de Welzijnswet dat het ongevallenonderzoek en het verplicht omstandig verslag moet worden opgemaakt door de inlener van de uitzendkrachten; ook hiervoor hoort samengewerkt te worden met de externe dienst.
Samengevat wordt de aansluiting bij een externe dienst door de inspectie aanzien als een garantie dat de werkgever de Welzijnswet opvolgt; omgekeerd doet een niet-aansluiting de inspectie vermoeden dat de Welzijnswet niet wordt gerespecteerd.
Uitzendkrachten ter beschikking stellen van een gebruiker waarvan WERKERS niet weet dat de verplichtingen betreffende de vigerende wetgeving worden nageleefd, is bovendien een inbreuk op Artikel 12quater van de wet van 4 augustus 1996. Mocht u nog niet aangesloten zijn, breng dit dan zo snel mogelijk in orde en laat het weten aan uw contactpersoon bij WERKERS. Een lijst van erkende externe diensten, kan u vinden op de website van de FODWASO of door HIER te klikken.
Meer informatie vindt u HIER.
Heeft WERKERS een online klantenzone?
Ja, we hebben een online klantenzone. U kunt tijdelijk inloggen via een wekelijkse link om prestaties in te geven. Met een account heeft u altijd toegang tot uw klantenomgeving, inclusief planning, prestaties, facturen en sociale balans. Heeft u nog geen account? Neem dan contact op met uw kantoor. De handleiding voor een klantenaccount is beschikbaar.
Hoe en wanneer geef de weekplanning van mijn uitzendkrachten door aan WERKERS?
De contracten worden opgemaakt zoals door jou aangegeven. Bij voorkeur wordt de planning via mail doorgegeven, maar dit kan ook telefonisch aan het regionale kantoor van WERKERS. Binnen kantooruren wordt de planning zo snel mogelijk omgezet in contracten, met een doorlooptijd van ongeveer 60 minuten. De kantoren zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.30 uur. Als je geen planning doorgeeft, worden er geen contracten aangemaakt.
Wijzigingen in de planning moeten onmiddellijk worden doorgegeven voor een correcte dimona-aangifte. Een aangifte in dienst moet vóór de start van het contract worden uitgevoerd. Wijzigingen of annulaties moeten uiterlijk op de dag zelf worden doorgegeven. WERKERS mag geen laattijdige dimona-aangiftes of wijzigingen doorvoeren. Als de uitzendkracht niet aanwezig was maar dit niet werd gemeld, wordt deze dag als een gewerkte dag beschouwd.
Hoe en wanneer krijg ik een factuur van WERKERS?
We stellen wekelijks een factuur op, gebaseerd op het contractueel bepaalde uurtarief, en sturen deze digitaal. De factuur geeft een overzicht van de prestaties per uitzendkracht, eventueel opgesplitst per vestiging of kostenplaats. De betalingstermijn is standaard 10 dagen. Met een account heeft u altijd toegang tot uw facturen. Neem contact op met uw kantoor voor meer informatie.
Hoe geef ik prestaties door aan WERKERS?
U geeft uw prestaties wekelijks door via een link die u op vrijdagnamiddag om 14.30u ontvangt. Hierdoor hoeft u geen documenten af te drukken, te scannen of te mailen. Na het invullen en bevestigen van de prestaties ontvangt u direct een bevestigingsmail met een overzicht. Een gedetailleerde handleiding is beschikbaar voor verdere ondersteuning.
Hoe snel kan ik een uitzendkracht krijgen bij WERKERS?
Ja, het is mogelijk om snel een uitzendkracht te krijgen bij WERKERS, afhankelijk van het profiel en de beschikbaarheid van uitzendkrachten. Een aanvraag kan vaak snel worden ingevuld. De basis van de samenwerking is een bedrijfsbezoek waarbij een van onze medewerkers langskomt om met u en uw bedrijf kennis te maken. Hierbij wordt ook de werkpost bezocht en de werkpostfiche overlopen. De modaliteiten voor de samenwerking worden vastgelegd in een overeenkomst.
Is de regelgeving rond transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden ook van toepassing op uitzendkrachten?
Ja, de regelgeving rond transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden is ook van toepassing op uitzendkrachten. De wet werd goedgekeurd op 29 september 2022 en trad in werking op 10 november 2022. Sociale partners hebben ervoor gekozen om het recht om over te schakelen naar meer zekere en voorspelbare vormen van werk om te zetten via een interprofessionele cao (CAO 161). Deze brochure biedt meer duidelijkheid over de rechten en verplichtingen.
Kan WERKERS helpen met het invullen van de werkpostfiche?
Neen, WERKERS kan de werkpostfiche niet invullen, maar biedt wel praktische informatie en een model op de pagina Arbeidsveiligheid zoals de handleiding voor de opmaak van de werkpostfiche en een model van werkpostfiche.Voor vragen over veiligheid en preventie kunt u terecht bij uw externe dienst. Deze dienst kan u helpen bij het opstellen van de werkpostfiche.
Krijg ik als klant een contract van WERKERS?
Ja, zodra een uitzendkracht start, ontvangt u een raamovereenkomst per mail. Dit is het eerste contract van een reeks en vervangt de wekelijkse contracten. We vragen u om de raamovereenkomst ondertekend terug te sturen. Alle informatie over de tewerkstelling en uitzendkrachten vindt u op myWerkers. Neem contact op met uw kantoor voor een account.
Mag ik zomaar uitzendarbeid inzetten in België?
Nee, je mag niet zomaar beroep doen op uitzendarbeid in België. Uitzendarbeid is alleen toegestaan voor de uitvoering van tijdelijke arbeid en moet voldoen aan specifieke wettelijke voorwaarden. Er zijn zes motieven waarvoor uitzendarbeid kan worden ingezet, zoals vervanging van een vaste werknemer of tijdelijke vermeerdering van werk. Bovendien mogen alleen erkende uitzendbureaus uitzendarbeid aanbieden. Het is belangrijk om de geldende regels en procedures te volgen om boetes en juridische problemen te vermijden.
Moet ik me houden aan de nieuwe spelregels omtrent opeenvolgende dagcontracten?
Ja, iedereen dient zich hieraan te houden.
Op 1/10/2018 ging een bijkomende regeling rond de opeenvolgende dagcontracten in voege. Na lange onderhandelingen binnen de NAR werd er in juli 2018 een akkoord bereikt met de sociale partners over de opeenvolgende dagcontracten in de uitzendsector. Dit akkoord diende als basis voor CAO nr. 108/2 dat vanaf 1/10/2018 in werking trad.
Bij de tweejaarlijkse evaluatie door de sociale partners van de Nationale Arbeidsraad, kon er in 2020 duidelijk gezien worden dat er een mentaliteitswijziging is ten aanzien van het gebruik van de opeenvolgende dagcontracten.
In navolging hiervan werd er beslist een aantal aanpassingen te doen vanaf 01/01/2023, waaronder het invoeren van een responsabiliseringsbijdrage en het vereenvoudigen van de administratieve procedure. Meer info vindt u op de website van de RSZ.
De volledige wetgeving werd voor u in een handige brochure (lange versie) of kort overzicht gegoten! We raden u sterk aan deze volledig door te nemen, als u regelmatig gebruik maakt van opeenvolgende dagcontracten.
Past WERKERS de sociale wetgeving correct toe?
Ja, WERKERS past de sociale wetgeving correct toe. Als lid van Federgon, de federatie van HR-dienstverleners, bevestigt WERKERS haar inzet voor naleving van de geldende reglementering. WERKERS biedt kwalitatief hoogstaande dienstverlening aan zowel bedrijven als kandidaten. Het kwaliteitslabel omvat ook een ombudsdienst voor klachten en bemiddeling.
Wat als mijn arbeidsvoorwaarden wijzigen?
Neem contact op met WERKERS bij wijzigingen in arbeidsvoorwaarden. De arbeidsovereenkomst moet in overleg met de uitzendkracht worden aangepast. Voorbeelden zijn wijzigingen in uurrooster, werkplaats of duur van de opdracht. Breng ons altijd op de hoogte van dergelijke veranderingen. Wijzigingen mogen niet eenzijdig door de werkgever worden doorgevoerd zonder instemming van de werknemer.
Welke administratieve stappen moet ik ondernemen als ik met WERKERS samenwerk?
Voor de tewerkstelling: De samenwerking start met een bedrijfsbezoek waarin de samenwerkingsovereenkomst en werkpostfiche worden besproken. Deze documenten behandelen de modaliteiten van de samenwerking, zoals prijszetting, facturatie, toegelaten uitzendarbeid en arbeidsveiligheid. De samenwerking kan pas starten na ondertekening van de overeenkomst door beide partijen. Zorg ervoor dat de uitzendkracht een exemplaar van uw arbeidsreglement ontvangt en informeer uw verzekeringsmaatschappij over het werken met uitzendkrachten.
Tijdens de tewerkstelling: Contracten worden opgemaakt zoals aangegeven door de klant en de planning wordt bij voorkeur via mail doorgegeven. WERKERS stuurt bij elke opstart een raamovereenkomst per mail. Prestaties worden wekelijks opgevraagd via een link die u op vrijdagnamiddag ontvangt.
Na de tewerkstelling: Facturen worden wekelijks digitaal verstuurd na verwerking van de prestaties. Na betaling van de laatste factuur zijn er geen verdere zaken te regelen. WERKERS is verantwoordelijk voor alle administratieve zaken zoals dimona, loonadministratie, en uitbetaling.